Artikler om: Er du boligsøgende?

Huskeliste til din flytning



Når du skal flytte fra én bolig til en ny, er der mange ting, du skal have styr på i forbindelse med flytningen. Du skal selvfølgelig pakke alle dine ejendele, og du skal måske også istandsætte din gamle bolig og eventuelt også din nye bolig inden den er klar til indflytning. Herudover er der også en masse andre elementer som vi alle ved, hører med til dét at flytte, men når man står midt i processen, kan det være svært at have det fulde overblik, og man glemmer måske én eller flere ting undervejs. 

For at gøre flytteprocessen nemmere har vi samlet en liste på 10 ting, du skal huske, når du skal flytte. Du kan med fordel printe den ud og bruge den som tjekliste løbende som du får tingene gjort.

1. Hvordan og hvornår skal du melde flytning.

Når du flytter skal du melde flytning og oplyse din nye adresse til folkeregisteret senest 5 dage efter du er flyttet. Du melder flytning på borger.dk

2. Få styr på dine forsikringer.

Især hvis du flytter for første gang eller flytter fra en husholdning hvor du var dækket af en anden persons forsikring, er det vigtigt du får tegnet forsikringer, så du er dækket i din nye bolig. En indbosforsikring kan redde dig i mange situationer, og er altid en god sikkerhed at have.

3. Husk at aflæse el eller gas

Skal du fraflytte en bolig, er det en god idé at aflæse alle dine el, gas og vandmålere. Ligeledes skal du i din nye bolig aflæse disse målere, så du i sidste ende ikke risikerer at betale for andres forbrug.

4. Gennemgå boligen for fejl og mangler

Når du flytter ind i din nye bolig, og hvis dette er en lejebolig, er det vigtigt at du husker at foretage en gennemgang af boligen med din udlejer. Tag gerne billeder samtidigt med, så du altid har bevis for hvordan boligen så ud ved overtagelse. Dermed undgår I tvivl om hvilke fejl og mangler der allerede var, da du flyttede ind, og hvilke er kommet under lejemålet.

5. Tjek om du kan få boligstøtte

Er din nye bolig en lejebolig, hvor du ikke bor sammen med ejeren, har du mulighed for at søge om boligstøtte. Alt efter din indkomst og nye husleje vil du kunne få over 1000 kr. udbetalt månedligt i boligstøtte. Så snyd dig ikke for ekstra penge, og tjek om du kan få boligstøtte. Dette gør du på borger.dk

6. Navn på postkasse

Så snart du er flyttet ind i din nye bolig, skal du sørge for at få dit navn på din postkasse. Post må nemlig ikke blive leveret hvis der ikke står navn på postkassen. Så uden navn vil du ikke kunne modtage dit nye sygesikringskort f.eks.

7. Du skal måske have ny læge 

Alt efter hvor langt væk du flytter fra din gamle bopæl, skal du muligvis have ny læge. Valget af ny læge foretager du samtidigt med du flytter adresse, og det foregår dermed ligeledes på borger.dk

Det er meget nævnt. Du vil blive vist en liste over de mulige læger du kan vælge, og så vælger du bare.

8. Opdater SKAT

Det kan være en god idé at gennemgå dine skatteoplysninger når du er flyttet. Måske er der nogle fradrag du med flytningen nu kan få så som befordringsfradraget hvis din nye bolig lægger langt fra din arbejdsplads

9. Få styr på internettet

Sørg for at få tilmeldt internet på din nye bopæl, således du hurtigt kan få wifi når du er flyttet ind. Så skal du ikke vente længe på at kunne slappe af efter en lang flyttedag med lidt godt fra Netflix.

10. Husk at meld flytning hvis du har abonnementsservicer

Hvis du har tegnet abonnement på f.eks blade, aviser, Aarstiderne, Goodiebox mm. skal du huske at informere dem om din nye adresse, så dine produkter fortsat bliver sendt til dig og ikke til din gamle adresse.

Opdateret den: 25/02/2020