Har du konflikter eller problemer med din roommate? Løs roommate-problemerne med disse gode råd til konflikthåndtering mellem roommates.

Det er helt normalt, at man som roommates en gang imellem oplever, at der kommer nogle konflikter eller uenigheder. Det kan være flere ting, der pludselig kan gå en på, og det kan nogle gange være svært at vide hvordan man skal løse det uden at blive rigtig uvenner. Jeg har samlet nogle af de typiske sætninger, jeg hører, når der bliver snakket om problemer mellem roommates.

Konflikt: ”Vi gør ikke tingene på samme måde”

Ofte kan der ske konflikter fordi man føler, den anden gør tingene på en helt forkert måde eller bare ikke på den samme måde, man selv gør det på. Det kan være, at den anden gør anderledes rent, laver mad på en anderledes måde eller måske får rodet lidt hurtigt nok. Det kan være helt små, som det kan være store ting, man lægger mærke til, når man bor sammen. 

Løsning: Gå på kompromis

Det er vigtigt, man ikke kun holder fast på de måder, man selv gør tingene på, men også samtidig er åben overfor forandring. I vil altid være forskellige og gøre tingene på forskellige måder, uanset hvor meget I ligner hinanden. Man kan derfor komme langt med at tænke lidt over det, og se om det ikke er noget, man kunne vænne sig til. Start først med at tænke over hvorvidt det virkelig er et problem, eller om det bare er noget, der irriterer dig lige nu. Hvis det er i begyndelsen af forløbet, så vil jeg i høj grad anbefale dig at slå koldt vand i blodet. Det kan være, at din roommate efterhånden også ændrer sine vaner og I begynder at gøre tingene på samme måde, eller at du får vænnet dig stille og roligt til de nye rutiner i hjemmet. 

Hvis du derimod kan mærke, at det faktisk er noget, der går dig rigtig meget på, så er det vigtigt, du tager det op og får snakket med din roommate om det. Det er vigtigt, I begge får lov til at være i hjemmet, og at det ikke kun er den ene der dominerer. Som roommates må man tage og give lidt en gang imellem, og I skal derfor være forberedt på at gå på kompromis. Tænk over hvilken løsning, der kan være på lige præcis dit problem, som I begge vil kunne acceptere. Tænk også over, at det kan være din roommate også har tænkt over at den måde, du gør det på, også virker underlig for ham/hende.

Konflikt: ”Det er altid mig, der køber fælles tingene”

Det er langt fra alle, der vil løbe ind i dette problem, og det kommer helt an på hvordan I har valgt at løse indkøbene af fælles tingene. Men hvis I for eksempel har valgt at skulle skiftes til at købe toiletpapir, og den ene så ikke lige får gjort det, så kan det pludselig blive til store irritation for den anden. Det kan også blive noget rigtig rod, hvis den ene pludselig føler, han/hun har lagt ud for flere af fælles tingene end den anden, og at der dermed kommer penge imellem jer.

Løsning: Aftal hvad I køber og lav en fællesliste

Det er en rigtig god idé at lave en fællesliste helt fra starten, så I ikke ender med at blive uvenner over penge. Det er nok en af de værste ting at blive uvenner over, uanset hvor gode venner man var inden man flyttede sammen. Det er selvfølgelig helt forskelligt, hvad man synes er den letteste løsning, men min egen erfaring er, at man skal have en lille liste, hvor man hver især skriver de ting op, som man har lagt ud for. Sidst på måneden gøres regnskabet op og I sørger for at begge parter har betalt lige meget.  

Sørg også altid for at lave an aftale om hvilke ting, der er fælles, og hvilke ting man køber ind hver især. Normalt vil jeg sige, at alle de ting, der skal bruges i lejligheden, og ikke på jer hver, især er fælles. Det er ting såsom rengøringsartikler, toiletpapir, opvaskemiddel, vaskepulver og andre ting, som I begge bruger lige meget.

Det kan også sagtens være, det fungerer for jer at skiftes til at købe toiletpapir og rengøringsartikler og ikke føre regnskab. Det kan sagtens fungere, men det kræver, at I begge er indforstået med at skulle skiftes og ikke er nervøse for at få penge imellem jer. Det vigtigste er bare, at I har en klar aftale om det, så I pludselig ikke bliver uvenner over pengene eller den opgave det er, at skulle slæbe toiletpapiret op på 5 sal.

Konflikt: "Vi er ikke enige om hvor tit vi skal gøre rent og hvem, der gør hvad"

Dette er en klassiker, jeg tror, de fleste nye roommates har skulle tale om og finde en løsning til. Du er måske vant til at gøre rent én gang om ugen, mens din nye roommate bare tager det lidt om det kommer - eller omvendt. Rengørring (og mangel på dette) er en af de største grunde til uoverensstemmelser mellem roommates. Derfor er det også vigtigt at I hurtigst muligt tager evt. uenigheder om hyppigheden og kvaliteten af rengøring af jeres fællesarealer.

Løsning: Lav et rengørringsskema, hor faste aftale skrives ned
Hvis I laver et skema, som tydeligt viser hvornår der skal gøres rent, hvad der skal gøres rent og hvem der står for rengøringen (måske tager du lige uger, mens din roommate tager ulige uger, eller I er fælles om det hver gang) vil I undgå mange misfortåelser og uenigheder om emnet. Der er klare retningslinjer og en klar aftale på skrift, som I altid kan hive frem og minde hinanden om.

Hvis det alligevel ikke går

Du skal hele tiden huske på, at når man gerne vil løse et problem, så kan det tage noget tid, før det er helt løst. Men når du har virkelig har prøvet at løse problemerne mellem jer, og givet det tid, uden at du kan se fremskridt, så kan det være, den sidste udvej er, at I flytter fra hinanden. 

Fandt du dit svar?