Guiden til hvordan du kan opsige dit værelse, lejemål eller din lejer på en ordentlig måde, uden at blive uvenner med din roommate. 5 konkrete råd til hvordan du afslutter et roommateship på en god og ordentlig måde, så jeres roommateship bliver afsluttet på bedste vis.

Det er aldrig sjovt at skulle levere en besked til sin roommate, om at man ikke har lyst til at bo sammen mere. Det er derfor vigtigt, du er helt sikker på, at de problemer, I har, ikke kan løses så I stadig kan bo sammen. Tænk over, om der måske er nogle løsninger til jeres roommate konflikter, som ville redde jeres roommateship. 

Nogle gange er det dog nødvendigt at opsige sit værelse eller sin lejer, og så må man prøve at gøre det så smertefrit som muligt for begge parter. Brug de 5 råd til at få styr på hvordan du videregiver beskeden, uden at I bliver dødeligt uvenner bagefter. Læs også hvad lejeloven siger på området, og hvordan du skal forholde dig til en opsigelse, hvis I ikke har underskrevet en lejekontrakt.

1. Sig det som det er, uden at gøre det personligt

Det værste du kan gøre er at prøve at gøre livet surt for din roommate med det formål at få ham/hende til at flytte ud. Det er ikke godt for nogen af jer, og jeg vil også påstå, at du selv bliver i dårligt humør af at gå og gøre livet surt for din roommate. Det er derfor vigtigt, du siger tingene ligeud men uden at gøre det personligt. Du kan med fordel vælge ikke at fortælle alle grundene til hvorfor du gerne vil stoppe samarbejdet, men måske vælge én grund, som du er sikker på, din roommate vil kunne forstå. Tænk over, hvordan du selv ville reagere på at få sådan en besked. 

Sig det med blomster – sådan næsten da

Du behøver måske ikke ligefrem give din roommate blomster, men det er tæt på, for det er nemlig vigtigt, du ikke giver beskeden i en hård og negativ tone. Ligesom det heller ikke er sjovt at være afsenderen af denne besked, er det heller ikke sjovt at være modtageren, og det skal du tænke over, inden du tager samtalen med din roommate. 

Start med at sige, du gerne vil snakke sammen, og om I ikke kan finde en dag, hvor I kan sætte jer ned over en kop kaffe og få en snak. På den måde får du startet samtalen på en rolig måde, og måske din roommate kan regne ud, hvad du vil snakke om, så han/hun kan forberede sig lidt. Samtidig får du også et konkret tidspunkt, hvor snakken skal tages, og du kan ikke løbe fra det igen.  

Til selve samtalen fortæller du hvorfor det ikke går mere, hvorfor du gerne vil bo alene, eller bliver nødt til at stoppe samarbejdet her. Du kan f.eks. sige: 

”Jeg er ked af det, men jeg synes ikke det går så godt her hjemme mere. Vi er begge meget forskellige, og vi gør tingene på hver vores måde, så måske det er tid til, at vi bor hver for sig. Jeg vil ikke gøre dig ked af det eller ødelægge vores venskab, men jeg synes, du skal finde et nyt værelse inden d. 1”

Som udlejer, kan du også være rigtig hjælpsom og sige, at du har kigget lidt rundt på nettet og fundet nogle værelser, der måske ville være mere interessante for din roommate end det, du kan tilbyde. 

2. Gør det face-to-face derhjemme

Det kan godt være, det lyder banalt, at man ikke giver sådan en besked over sms, e-mail eller en seddel på køkkenbordet, men ofte kan det virker lettere at gøre det på skrift, så man kommer lidt let udenom det og ikke behøver konfrontere sin roommate. Men den eneste måde, du kan gøre det ordenligt på, er ved at gøre det face-to-face hjemme i lejligheden, hvor I stille og roligt sidder og snakker om det. Herefter er det også vigtigt, at du laver en skriftlig opsigelse af dit lejemål eller din lejer. På den måde er du sikker på, at opsigelsen foregår efter reglerne. 

3. Vælg det rigtige tidspunkt

Helt grundlæggende er det en god idé at vælge en dag lige før den første i måneden, så man ikke forlænger opsigelsesperioden mere end højest nødvendigt. Ifølge lejeloven skal opsigelse af lejer eller lejemål også senest ske til den første i måneden. 

Derudover kan du også tænke over at tage snakken på et tidspunkt, der passer bedst ind i begge jeres planer. Lav derfor en aftale på forhånd, så samtalen ikke kommer alt for pludseligt, men så I begge er indforstået med at skulle snakke sammen den pågældende dag, I aftaler. Det er heller ikke nogen god idé, at tage snakken hvis I er fulde, eller hvis I f.eks. er midt i en anden diskussion, der handler om noget helt andet. Vent med at bringe det på banen til det tidspunkt, du har bestemt det skal ske på. 

4. Fordel de fremtidige omkostninger imellem jer

Inden du begynder at snakke med din roommate, om at den ene af jer skal flytte, så er det en god idé, du har tænkt over, hvad I gør med de fremtidige omkostninger, som skal betales. Ofte betaler man for varmen én gang om året, eller betaler for Internet hver tredje måned, og hvis den regning kommer efter I er flyttet fra hinanden, så skal den fraflyttede stadig være villig til at betale den. Det kan også være, I har taget højde for det da I lavede lejekontrakten, men det er alligevel en god idé at snakke om det, så der ikke lige pludselig opstår nogle misforståelser eller uenigheder. Det er kun fair, at man betaler for sit forbrug, og det vil din roommate også kunne forstå.  

5. Gennemgå lejekontrakten og skriv jeres aftaler ned

En måde, hvorpå I kan finde ud af hvordan det hele praktisk skal forløbe, er ved at kigge jeres lejekontrakt igennem sammen. Her har I forhåbentlig skrevet hvordan værelset skal efterlades og hvor lang opsigelsestiden er. Ved at sidde med lejekontrakten i hånden, som I begge har underskrevet, får I hurtigt afklaret alt det praktiske, og I kan undgå en del misforståelser.

Der kan dog være ting, der måske ikke er taget højde for i lejekontrakten. Det er derfor en god idé at skrive de ting ned, som I aftaler udenom lejekontrakten. På den måde kan I altid finde sedlen frem igen, hvis I pludselig bliver i tvivl om, hvad I aftalte. Som udlejer er det også vigtigt, du ikke overfalder din roommate med en klar seddel, som han/hun bare skal skrive under på - det kommer ikke til at være rart for din roommate. Ved at I laver sedlen i fællesskab, får I begge en bedre oplevelse ud af det, end hvis den ene bestemmer det hele. Husk! Sedlen skal være med til at få jer til at undgå at blive uvenner efterfølgende. Tænk det derfor lidt igennem, inden du går ind til samtalen.

Her er der nogle ting, I kan tænke over, inden I skriver sedlen:

  • Hvem skal finde en ny lejer? Som udgangspunkt er der ikke en god idé, at det er den fraflyttende roommate, der skal finde en ny lejer til værelset. Han/hun har ikke ligeså stor interesse i at finde den rigtige kandidat, som udlejeren har. Det er også udlejeren, der skal bo med den nye lejer, så det er mest oplagt, at det er ham/hende, der selv finder sin nye roommate og lejer.
  • Hvilken præcis dato skal værelset stå helt tomt? Sæt en dato på hvornår I flytter hver til sit. Det er godt for begge parter at have fastlagt en dato, så man ved hvornår den ene flytter helt ud. Selvom I også kan læse det ud fra lejekontrakten, så sæt alligevel ord på det, så der ikke er noget at blive uenige om.
  • Hvordan skal værelset efterlades? Snak om hvad der forventes af den fraflyttende roommate, og hvordan han/hun skal efterlade værelset. Dette er især vigtigt, hvis I ikke har underskrevet en lejekontrakt. Det er dog også en god idé at snakke om det, selvom I har skrevet en lejekontrakt. Find derfor en dag, hvor I gennemgår værelset, og aftaler nærmere hvad der skal laves inden roommaten flytter.
  • Fordelingen af omkostningerne Som nævnt ovenfor bør I have helt klare aftaler om hvordan I fordeler de fremtidige omkostninger imellem jer. Dette bør også være en del af den seddel, som I laver, da det ofte er penge man som roommates kan blive uenige om. Skriv derfor ned hvornår den næste regning kommer, og hvor meget den fraflyttende roommate skal betale. Når I har gjort det hele op, skriver I ned hvor meget han/hun skylder og hvornår pengene senest skal være betalt.

Reglerne om opsigelse af et lejemål/værelse

Hvis man som lejer af et værelse ønsker at opsige lejeaftalen og fraflytte værelset, skal man gøre det med de måneders varsel, som der er aftalt i lejekontrakten. Hvis man derfor har skrevet under på, at man opsiger værelset med 3 måneders varsel, kan man ikke komme udenom at skulle betale for de 3 måneders leje, uanset om man bor der i alle månederne eller ej. Der er dog den regel, at hvis man som lejer fraflytter værelset inden de 3 måneder er gået, skal udlejeren gøre sig umage for at finde en nye lejer/roommate til værelset, så du, som fraflyttende lejer, slipper for at betale leje for et værelse, du ikke bor i. Hvis udlejeren ikke kan finde en ny roommate til at overtage værelset (og lejen) er det dog stadig dig, der hænger på udgiften og må betale indtil opsigelsesperioden er slut.

Hvis I ikke har underskrevet en lejekontrakt, inden du flyttede ind, er der ifølge lejeloven 1 måneds opsigelsesvarsel. Loven siger ikke hvordan du formmæssigt skal opsige værelset, så du kan som sådan opsige værelset på en hvilken som helt måde, du vil. Hvis I derimod har aftalt i lejekontrakten at opsigelsen skal ske skriftligt, har du først rigtigt opsagt værelset, når du har skrevet det på et stykke papir med din underskrift. Ellers står det dig frit for, bare at gøre det mundtligt. Opsigelsen skal ske senest d. 1 i den måned, der ligger 1, 3 eller 12 måneder før den måned lejemålet opsiges og du skal fraflytte værelset.

Reglerne om opsigelse af en roommate

Hvis du er udlejer, og gerne vil opsige din roommate/lejer, kan du i dette tilfælde godt opsige din lejer/roommate uden nogen videre gyldig grund. Eftersom det er et enkeltværelse, der er en del af din egen bolig, kan du, ifølge loven, opsige aftalen uden nærmere bevis for at lejeren har overtrådt nogle regler eller aftaler, som I har lavet. Hvornår og hvordan opsigelsen skal falde er først og fremmest afhængig af jeres lejekontrakt, som I forhåbentlig begge har underskrevet. Hvis I ikke har en lejekontrakt, er reglerne, at udlejeren kan opsige lejeren med 1 måneds varsel og der er som sådan ikke nogle krav til hvordan opsigelsen skal foregå. Den kan derfor være mundtligt såvel som skriftligt. Opsigelsen skal dog senest ske d. 1 i den måned, der ligger 1, 3 eller 12 måneder før den måned lejemålet opsiges. 

Fandt du dit svar?